2012-04-18

Sy en tygväska av ett påslakan

Jag fick ett fint rödrutigt påslakan av en kollega som hennes dotter använt och det är ett perfekt tyg att t.ex. göra väskor av!
Här nedan får ni veta hur jag gjorde den här väskan =)

Detta behöver du:

Ett påslakan, eller valfritt tyg
Ett annat tyg till handtag och ficka
Sax
Tråd
Måttband 
Symaskin


Så här gör du:
Lägg ut påslakanet och mät hur stor väska
du vill ha.
Klipp från kanten in.
Klipp 2 delar!

Nu har du 2 delar  och eftersom du klippte
från kanten in, slipper du
sy mittendelarna.

Jag klippte till handtaget och hjärtformade fickan av en jeansklänning.

Här är delarna. handtaget är ca 12cm brett och den är ca 8cm längre än bredden på väskan.





Vik ihop kanterna mot mitten för att sedan vika kanterna mot varann.


Sy ihop handaget med raksträcka.


Samma sak på andra sidan. jag tycker att det blir lite fint då.


Sy fast handtaget på räta sidan på den ena tyghalvan.


Sy en kant på ovansidan av hjärtat, där öppningen ska vara.


Sy fast fickan , start från knappnålen runt till andra sidan.
Tänk på att öppningen ska vara mot mitten av tyget.


Sy ihop delarna räta mot räta.
Lämna ca 9 cm bred öppning på kortsidan som ska vara på insidan av väskan.


För att få väskan lite bredare på botten , viker du alla hörn som en triangel.
Mät sedan enligt ditt önskemål vart du ska sy fast.
 Jag valde 3 cm från spetsen ner.


Sy raksträcka tvärsöver och klipp bort det överflödiga spetsen.
Gör detta med alla fyra hörn.


Vänd väskan åt rätt håll nu och sy fast det lilla hålet med raksöm.
Sedan slutligen viker du in väskan.

FÄRDIIIG!! =)

1 kommentar:

  1. Superfin! Jag kanske också sk ta och sy lite idag! =)

    SvaraRadera