2012-04-15

1 års kalas!

1 åringen!
(Beskrivning på klänning hittar du längre ner)

Min dotter fyllde 1 år och det firades såklart :) Jag passade på att sy upp en klänning som passade temat, rosa och svart. Jag var lite för tidsoptimistisk och plötsligt var klockan 01 på natten är jag blev klar med...

Alla kakor har jag beställt från min vän Lina som har bloggen Linas Kakor. Mums mums!

whoopies och vaniljhjärtan

hallongrottor  och två olika cupcakes



                              Det serverades även smörgåstårta.



Beskrivning av klänning, eget mönster

Detta behöver du:

En body med armar eller en tröja som passar barnet
En vuxen tröja i strechmaterial
Ett annat tyg(jag valde ett nyköpt rosa tyg) ca 1 meter brett och 34cm i höjd
Nitband 1 meter
Kantband för halsring ca 45 cm (beroende på hur stort du klipper den)
Midjeband ca 65cm av samma tyg som kjoldelen

Gör det lätt för dig och ta en body och lägg den på tröjan , klipp längst med kanterna.

Dålig bild jag vet, men jag har klippt halsringen. Jag snittade på ryggdelen ca 6 cm och sydde dit kantband och satte en tryckknapp, sedan sydde jag dit kantband för halsring.
Det rosa bandet vek jag och sydde fast längst med midjan.
Sedan tog jag kjoldelen och nålade fast räta mot räta, tänk på att överdelen är stresch så dra i den delen när du nåallr fast och syr , annars blir det trångt att få på klänningen.

Sedan vek jag in kanterna på det rosa tygen på kjoldelen och sydde fast nitbandet. KLART!

"Toppen över i" (som min finska vän säger) var att jag gjorde en liten rosett som jag sydde på ett kardborreband , det blev en söt hårklämma.  :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar