2012-05-20

Sätta fast en tryckknapp

Här kommer en liten instruktion på hur jag sätter fast en tryckknapp.

Du behöver en tång från t.ex. Prym.
Tryckknappar

Jag köpte dessa hos Bibbis textil.


Tryckknapp med hane och hona.



 Jag börjar med att sätta fast "hanen". Tänk på att piggen ska tryckas in i den vita delen.




Jag trycker igenom piggarna lite och sedan trycker jag ihop tången så att delarna möts. Tryck hårt!




 Gör samma sak med den andra delen.
Tänk på att ha ett mellanlägg mellan tygen om du använder strechtyg, det ger mer stabilitet. Annars kommer tyget att slitas sönder när du öppnar och stänger men knapparna.


 

Sådär ja!

2 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar på min blogg! Roligt att hitta till dig, vad mycket sjukt fina saker du syr! Och gillar att det är återbruk! Köper du kläder begagnat och syr om eller är det egna kläder du ger nytt liv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jo, jag började med att rensa min egen garderob, sedan har jag fått från familj och vänner. Har jag saknat något som t.ex. vid en specifik beställning så har jag köpt plagg från second hand butiker som passar. =) Kul är det!

      Radera